Endringsledelse
For at endringsprosjekter skal lykkes kreves også ledelsesendring. Lederen må vise vei og skape oppslutning. En større endring av virksomheten kan eksempelvis være innføringen av nye IT-løsninger, omorganiseringer og fusjoner, rasjonaliseringer og effektiviseringer, endrede arbeidsprosesser og -metoder eller en ny/endret strategi.
Cerato har lang erfaring med å bistå virksomheter i endring med prosessledelse og -oppfølging. Vårt fokus er ofte behovet for å håndtere og bedre kommunikasjonen og relasjonen mellom medarbeidere i og gjennom endringsprosesser.
Noen ganger fungere vi også som midlertidig ledelse inntil ny ledelse er på plass (også kalt interimledelse).
Høyt kvalifiserte ressurspersoner gjør det mulig å bistå virksomheter i et bredt spekter av bransjer og profesjoner. Våre seneste oppdrag har vært innen bransjer som luftfart, legemiddel, helseforetak/sykehus, samt bygg og anlegg.
Cerato tilbyr :
-
Bistand til utarbeidelse av grunnlag for beslutning om endring
-
Planlegging av endringsprosesser
-
Bistand til gjennomføring av endringer og forretningsutvikling
-
Evaluering av gjennomførte endringer
-
Usikkerhetsanalyser og konsekvensvurderinger
-
Prosessledelse
-
Midlertidig ledelse
-
Prosjektledelse
-
Prosjektkoordinering
Utviklings- og endringsarbeid gjennomført av Cerato kjennetegnes ved at:
-
vi arbeider med virksomheten, og menneskene i den, for at de skal produsere bedre arbeidsresultater
-
det legges stor vekt på kommunikasjon ettersom årsakene til dårlige resultater ofte er å finne i arbeidsmåten, og arbeidsmåten blir påvirket av både person/organisasjons- og saksforutsetninger
-
vi fokuserer på både sak og person/organisasjon, men vi arbeider ikke med dem hver for seg ettersom de forenes gjennom arbeidsmåten i virksomheten og påvirker hverandre gjensidig
-
avhengighetsforholdet mellom arbeidsresultatene, arbeidsmåten og forutsetningene vektlegges
Noen gode råd for en vellykket endringsprosess:
-
Endring forutsetter erkjennelse av endringsbehov
-
Endringsledelse krever ledelsesendring
-
Endring forutsetter bevissthet om retning og at ønsket retning kommuniseres
-
Det må skapes oppslutning om ønsket retning
-
Endringsprosesser må skapes og ledes
-
Endringsledelse er en personlig oppgave og utfordring for lederen
-
Strukturer og systemer i organisasjonen er mektige krefter, men siden de er skapt og opprettholdt av mennesker kan de også forandres av mennesker
-
Kunnskap og innsikt er til god hjelp. Det kreves også artistiske ferdigheter for å få grep om, og påvirke, den sosiale (organisatoriske) situasjonen